Vad är en interim manager och varför kan man behöva en? En interim manager är en person som kan sättas in på uppdrag med kort varsel under både längre och kortare perioder. Detta för att företaget ska kunna få så snabb effekt som möjligt är personerna som bemannar uppdragen erfarna inom området. Tack vare detta blir lösningen också kostnadseffektiv för företagen då lite eller ingen upplärning krävs och flexibiliteten i uppdragen blir stor. Företaget får tillgång till mångårig erfarenhet men bara under den begränsade period som krävs.
En interim manager vill bli välinformerad om uppdraget. Denne ska veta varför den är där, vad som ska genomföras och vad som behövs. Man kan efter hand uppdatera uppdraget men grunden ska vara densamma. Under uppdraget sker en dokumenterad uppföljning, detta är viktigt då uppdraget någon gång tar slut och då ska någon annan kunna ta vid. Det är också bra om det sker en dialog om framstegen som sker under uppdraget och att man ska vara överens om eventuella förändringar.
Man kan tycka att interim management är en bra resurs och lösning av många olika anledningar. Du kanske får en lucka i organisationen som du måste fylla. Det kan vara så att du bara behöver täcka upp för en tid och vill då inte lägga ner tiden och jobbet på att anställa någon helt ny. Du kanske vill stärka kompetensen bland redan befintliga medarbetare och vill få in nya kunskaper i organisationen för ett tag. Eller du kanske beslutat för en förändring och behöver en dedikerad och kunnig person som kan genomföra förändringen.
Med en interim manager slipper du mycket krångel som annars kan uppstå vid nyrekrytering. En interim manager är medveten om att denna är där för uppdraget och kan lägga all energi på just detta. Det handlar om att säkra att det praktiska dagliga arbetet håller en bra nivå.
Comments are disabled.